Mäklin on AMK-agrologi ja tuli HKScanin porsasvälitykseen ensimmäisen kerran jo vuonna 2007. Nykyiseen pestiinsä hän siirtyi vuonna 2014 nautakuljetusten suunnittelusta.

”Suunnittelen viikon ajo-ohjelmat kaikille sopimusautoilijoiden autoille aina sen mukaan, millaiset ovat lihasikaloiden ja porsaskasvattajien tarpeet. Yksinomaan porsasta meillä ajaa viisi autoa, ja kolme ajaa sekä porsaita että vasikoita. Porsaita liikkuu viikoittain tuhansia, parillisilla viikoilla hieman eri määrät kuin parittomilla.”

Työ on muuttunut paljon siitä, kun Mäklin aloitti porsasvälityksessä. Silloin valtaosa porsaista kerättiin eri sikaloista eri kokoisiin kasvattamoihin sopiviksi toimituseriksi. Nyt porsasverkostot ovat yleistyneet ja keruuporsaita on yhä pienempi osuus, joitain satoja porsaita viikossa.

”Palapeliä on nyt vähemmän. Porsasverkostoilla on oma, pitkälle etukäteen sovittu rytminsä, jonka mukaan porsaat lähtevät aina samoihin paikkoihin. Kaikki verkostot eivät ole yhtiösikaloita, vaan joukossa on pienempiäkin. Niistä lähtee porsaita esimerkiksi vuoroviikoin kahteen lihasikalaan.”

”Jos kaikki menee kuten suunniteltu, verkoston ansiosta ostajalla on varmuus, että uudet porsaat tulevat aina oikeaan aikaan. Tietysti nytkin joutuu välillä säätämään toimituksia, mutta aika vähän.”

Kotikonttoristaan Mäklin on opastanut nyt kesätuuraajaansa Aleksandra Jaatsia. Touko-kesäkuussa molemmat ovat istuneet tiiviisti Teamsissa luurit korvilla, ja Mäklinillä alkaa olla jo varmuus siitä, että voi jäädä lomalle turvallisin mielin.

”Paljonhan tässä työssä on muistettavaa. Parissa viikossa homma alkoi sujua, kun Aleksandralla oli kirjalliset ohjeet tukena ja aiempaa kokemusta nautakuljetuksista.”

Parhaana puolena työssään Mäklin pitää sitä, että saa olla tekemisissä niin monien ihmisten kanssa. Tuottajien ja kuljettajien kanssa hän juttelee puhelimessa päivittäin. Sikaloiden verkostoituminen on vähentänyt puhelujen määrää, mutta edelleen tuottajien kanssa tulee juteltua säät, kylvöt ja muut arkipäivän asiat.

Muita kuljetussuunnittelijan jokapäiväisiä kumppaneita ovat HKScanin aluevastaavat, teurassuunnittelijat ja sopimusautoilijat. Terveydenhuoltoeläinlääkäri Elina Välimäki on langoilla usein, häneltä Mäklin saa esimerkiksi sikaloiden tärkeät terveystiedot.

Työ on myös monipuolista. Suunnitelmien ja ajo-ohjelmien pohjana Mäklin pyörittää Excel-tiedostoja, mutta samalla hänen on pysyttävä kartalla parhaillaan tien päällä kulkevista kuormista.

”Jännitystä tulee, jos autolla on ongelmia. Joskus on löydettävä korvaava auto tai muutettava ajoaikataulua. Meille tärkeintä on, että porsaat liikkuvat oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Ne eivät saa päästä liian isoiksi porsitussikalassa ja myös ostajalle on tärkeää saada porsaat aikanaan.”

Vapaa-ajallaan Anniina Mäklin harrastaa koiria. Hänellä on kasvattajanimi ja kolme löwchen-rotuista pikkukoiraa. Laumaan kuuluu myös smoolanninajokoira, joka on Mäklinin miehen metsästyskaveri, ja saluki. Koiranäyttelyreissut suuntautuvat usein ulkomaille, mutta tänä vuonna myös näyttelytoiminta on ollut koronatauolla.

”Loman aluksi olisi kiva tehdä jokin pieni ulkomaanmatka, vaikka Baltian suuntaan. Sen jälkeen on pidettävä kahden viikon kotikaranteeni.”

Kotona riittää mieluisaa tekemistä. Keittiössä Mäklinin bravuuri on pitsa, jonka taikina saa tekeytyä jopa kolme päivää. Myös käsityöt ja puutarhahommat maistuvat.

”Chilejä minulla on kasvamassa nyt kahdeksaa lajiketta, yksi niistä on maailman tulisimpiin kuuluva Naga bhut jolokia.”


Koirat kulkevat viherpeukaloksi tunnustautuvan Anniinan mukana myös puutarhatöissä.